Járdaépítés Nagykovácsiban a klímastratégia után a 3. évezred elején

„Mit gondol, a népuralom önnel, úgymond megtörténik, vagy ellenkezőleg, ön teremti azt?” (Esterházy Péter 1984) A januári télben és a februári tavaszban gyors ütemben három járda épül Nagykovácsiban. Az Ady Endre utca felső szakaszán az út jobb oldalán, a Pók utcában szintén az út jobb oldalán, a Szeles utcában az út baloldalán (2:1 a jobboldal javára). A majdnem másfél méter széles járdák közvetlenül a nagy forgalmú úttestek mellé kerültek, az ültetendő fasor helyére. A terveket előzetesen nem tette közzé az önkormányzat. Az elmúlt év első felét kitöltő nagy közösségi (kultúrtörténeti) szüleménye a 95 oldalas helyi klímastratégia, melyet az önkormányzat csak az év végén, december 17-én 10 óra 3 perckor tett közkinccsé a honlapján.

Mit mond (ír) a stratégia?

A 95 oldalas írásban egészen a 62. oldalig kell eljutni, hogy olvashassuk a célkitűzést: A közterületekhez kapcsolódó hőszigethatás csökkentése. A 69. oldalon: Fontos cél az utak, különösen a forgalmasabb utak és főút mentének a fokozott fásítása, kiemelten a gyalogos közlekedési felületek mentén. A 74. oldalon: Fontos célkitűzés a közleke- déshez kapcsolódó felületek fokozott zöldítése.

A 66. oldalon: Cél a kerékpáros közlekedés szerepének erősítése, a településen belüli biztonságos kerékpárhasználat infrastrukturális kialakításának megteremtésével és fejlesztésével. 

Talán az illetékesek nem olvasták fentieket. Pedig kötelező olvasmány lenne – olvasónaplóval. Így eshetett meg a járdáknak közvetlenül az út melletti elhelyezése, ami több szempontból is kedvezőtlen.

 

AZ ELSŐ:
Nincs biztonsági sáv az úttest és a járda között.
Az útügyi előírások (Közutak tervezése 111. oldali ábrán is demonstrált) szerint: Biztonsági terület a járdán a gyalogosok közlekedésére szolgáló felület és az úttest közötti sáv, aminek szélessége 0,5 méter. Ez szolgálhat a fák és sövények elhelyezésére is.
A hagyományos jól bevált gyakorlat szerint a járda a kerítés mellé kerül, így a járda és az út között van bőven hely a fáknak, fasoroknak, ami egyben árnyékot ad a járdára és az úttestre is, csökkentve a hősziget hatást, ahogy ez a Pók utcában több helyen is megvan/volt.

A MÁSODIK:
Ma már akadálymentes járdákat kell építeni. Az akadálymentes járda szélessége minimum 1,5 m. A tervezési útmutató kitér arra, hogy a biztonsági sáv nélküli 1,5 m széles járda csak egy méter szélességűnek tekinthető, ami nem elégséges. Megjegyzem, hogy a már elkészült Pók utcai útcsatlakozásoknál a járda kialakítás szintén nem akadálymentes.

A HARMADIK:
A kerékpáros közlekedés. Eddig lehetett az út szélén kerékpározni, a padkára húzódni. A járdával eltüntette az önkormányzat a padkát. Így keskenyebbek lettek az utak is. Veszélyesebb tekerni ezeken a helyeken.
Az önkormányzat legfontosabb feladata a településfejlesztés. Ennek egyik eszköze a tervezés.
Már az 1994-es ÁRT felülvizsgálat intézkedési feladatként jelölte meg, hogy közterület szabályozási tervet kell készíteni az Ady Endre és Vértes utca teljes hosszára: Járda – fasor – út – fasor - (sétány).
Évek óta jeleztem ennek szükségességét. Talán a klímastratégiára osztott ingyenpénzből - kézzel fogható eredményként - futotta volna erre is.

Kérdezem: Hol lesz a kerékpárút?


 

Együttműködő szervezetek

Támogató partnerünk - NATE - Nagykovácsi Természetvédők